AMBASADA ROMÂNIEI în Republica Italiană: Muncă şi afaceri sociale, Ghidul lucrătorului român în Italia

logoAmbasada României în Italia semnalează actualizarea broşurii intitulate „Ghidul lucrătorului român în Italia”, realizate de către Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice în colaborare cu Ambasada României de la Roma.

Ghidul este un instrument util pentru cetăţenii români care doresc să afle informaţii privind condiţiile de viaţă şi de muncă din Italia şi include trei capitole: informaţii privind piaţa muncii, reguli privind libera circulaţie a lucrătorilor (drepturi şi obligaţii) şi informaţii despre libera circulaţie din, spre şi între statele membre.

Informaţiile conţinute în acest material sunt actualizate conform legislaţiei în vigoare la 01.01.2014. 

Ghidul privind accesul la serviciile de sănătate

Ghidul este recomandat de MInisterul Afacerilor Externe italian şi este realizat de Institutul Superior de Sănătate in colaborare cu Ministerul Sănătăţii italian.
Capitolul 4 detaliază aspectele legate de accesul cetăţenilor comunitari la serviciile socio-sanitare şi de asistenţă.

NOU! Ghidul lucrătorului român în Malta

NOU! Ghidul lucrătorului român în domeniul asistenței familiale

 

Accesul cetăţenilor români pe piaţa muncii din Italia

Italia a deschis piaţa muncii pentru români?

Da! Începând cu 01.01.2012 vă puteţi angaja în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenii italieni, fără să mai fie necesară obţinerea unei autorizări de angajare.

Cum mă angajez legal în Italia?

–          Trebuie să obţineţi de la autoritatea competentă (Agenzia delle Entrate) codul fiscal (codice fiscale);

–          Cu cel puţin o zi înainte de începerea propriu-zisă a muncii, angajatorul este obligat să transmită comunicarea obligatorie cu privire la începerea raportului de muncă la centrul pentru plasare în muncă competent/”centro per l’impiego” şi la institutele de protecţie socială competente (Institutul Naţional pentru Protecţie Socială – I.N.P.S. şi Institutul Naţional pentru de Asigurare împotriva Accidentelor de muncă şi Bolilor Profesionale – I.N.A.I.L.), în conformitate cu prevederile legislaţiei italiene din domeniu;

–          Trebuie să solicitaţi înscrierea în Registrul de evidenţă a populaţiei/”anagrafe” de la nivelul Primăriei locale, în caz de şedere mai mare de 3 luni.

Care sunt riscurile la care mă expun dacă lucrez ilegal?

–          întâmpinaţi dificultăţi în a vă înscrie la Registrul de evidenţă a populaţiei (Anagrafe) şi în a obţine dreptul de şedere, pentru perioade mai mari de trei luni;

–          sunteţi lipsiţi de protecţie socială; nu beneficiaţi de prestaţiile oferite de sistemul de securitate socială: alocaţia pentru nucleul familial, indemnizaţia de maternitate (în cazul femeilor), ajutorul de şomaj, pensia (neincluderea în stagiul de cotizare a perioadei lucrate), asistenţă medicală (în natură) în caz de boală, etc.;

–          puteţi avea retribuţii şi drepturi reduse faţă de cele stipulate în contractul colectiv de muncă aplicabil;

–          riscaţi să nu fie respectat programul de lucru şi timpul de odihnă legal;

–          puteţi fi angajat sub nivelul dvs. de calificare şi pregătire;

–          instabilitate crescută a locului de muncă;

–          e posibil să nu fie asigurate măsuri de protecţie şi securitate a muncii, ceea ce poate cauza producerea unor grave accidente de muncă soldate în anumite cazuri cu decesul victimelor;

–          puteţi întâmpina dificultăţi foarte mari în a obţine recunoaşterea drepturilor cuvenite în urma muncii prestate şi în a reclama angajatorul pentru nerespectarea reglementarilor în domeniul muncii,

–          există riscul crescut de a deveni victime ale exploatării şi traficului de fiinţe umane.

 

Ataşatul pe probleme de muncă

Ambasada României în Republica Italiană

Biroul Ataşatului pe Probleme de Muncă şi Sociale

Via Nicolò Tartaglia n.36, 00197 Roma

tel: (0039) 06 806 96 326; fax: 0039.06.808.49.95

tel: 06.808.45.29. / 06.808.35.37. int.: 271 sau 224

e-mail: roma.social1@mae.ro

 

Muncă şi afaceri sociale

Ambasada României în Italia face un apel către cetăţenii români interesaţi să lucreze în Italia să analizeze cu atenţie ofertele de muncă şi să se asigure că raportul de muncă se va desfăşura în baza unui contract de muncă.

Cetățenii români care întâmpină o problemă de muncă pe teritoriul Italiei trebuie să depună o plângere la autorităţile italiene înainte de a reveni în România.

În cazul victimelor traficului de persoane, pot apela numărul verde 800.290.290, activ 24 de ore din 24, de la care pot primi asistenţă, inclusiv în limba română.

Sfătuim persoanele care doresc să lucreze în străinătate, ca înainte de a apela la serviciile unei societăţi comerciale din România, ce are ca activitate principală „selecţia şi plasarea forţei de muncă”, să se adreseze inspectoratului teritorial de muncă în raza căruia societatea îşi are sediul, în vederea solicitării de informaţii referitoare la înregistrarea firmei la inspectoratul teritorial de muncă şi la sancţiunile aplicate, dacă a fost cazul. De asemenea, este necesar să verifice dacă la semnarea unui contract individual de muncă în străinătate acesta cuprinde cel puţin următoarele elemente: ţara de reşedinţă, denumirea angajatorului cu toate datele de identificare: adresă, număr de telefon/fax, descrierea muncii şi a condiţiilor de muncă, durata timpului de muncă şi de repaus, durata contractului individual de muncă, condiţiile de salarizare, condiţiile de transport, de locuit, condiţiile de protecţie socială.

Persoanele fizice nu au dreptul să exercite activităţi de mediere a angajării cetăţenilor români în străinătate.

Fiecare inspectorat teritorial de muncă din România, prezintă pe propria pagină web lista societăţilor comerciale înregistrate având ca obiect de activitate plasarea forţei de muncă în străinătate.

În Italia, potrivit legii, firmele de intermediere trebuie să se înscrie în mod obligatoriu în Registrul informatic al Ministerului Muncii şi Politicilor Sociale, după ce au fost autorizate să desfăşoare acest tip de activitate.   Accesând portalul http://www.cliclavoro.gov.it/Operatori/Pagine/Albo-Informatico.aspx, puteţi verifica online dacă o societate este înregistrată în Registrul informatic menţionat anterior şi, în consecinţă dacă funcţionează legal. De regulă, societăţile de intermediere din Italia nu au dreptul să perceapă comisioane de intermediere de la lucrătorii intermediaţi.

Înainte de a începe o colaborare cu o firmă din Italia, este important să vă asiguraţi că aceasta există şi funcţionează legal, pentru a evita să deveniţi victima unei înşelăciuni.

Începând cu 01.01.2012 vă puteţi angaja în Italia în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenii italieni, fără să mai fie necesară obţinerea unei autorizări de angajare.

Cum mă angajez legal în Italia?

  • Trebuie să obţineţi de la autoritatea competentă (Agenzia delle Entrate) codul fiscal (codice fiscale);
  • Cu cel puţin o zi înainte de începerea propriu-zisă a muncii, angajatorul este obligat să transmită comunicarea obligatorie cu privire la începerea raportului de muncă la centrul pentru plasare în muncă competent/”centro per l’impiego” şi la institutele de protecţie socială competente (Institutul Naţional pentru Protecţie Socială – I.N.P.S. şi Institutul Naţional de Asigurare împotriva Accidentelor de Muncă şi Bolilor Profesionale – I.N.A.I.L.), în conformitate cu prevederile legislaţiei italiene în domeniu;
  • Trebuie să solicitaţi înscrierea în Registrul de evidenţă a populaţiei/”Anagrafe” de la nivelul Primăriei locale, în caz de şedere mai mare de 3 luni.

Care sunt riscurile la care mă expun dacă lucrez ilegal?

  • întâmpinaţi dificultăţi în a vă înscrie la Registrul de evidenţă a populaţiei (Anagrafe) şi în a obţine dreptul de şedere, pentru perioade mai mari de trei luni;
  • sunteţi lipsiţi de protecţie socială; nu beneficiaţi de prestaţiile oferite de sistemul de securitate socială: alocaţia pentru nucleul familial, indemnizaţia de maternitate (în cazul femeilor), ajutorul de şomaj, pensia (neincluderea în stagiul de cotizare a perioadei lucrate), asistenţă medicală (în natură) în caz de boală, etc.;
  • puteţi avea retribuţii şi drepturi reduse faţă de cele stipulate în contractul colectiv de muncă aplicabil;
  • riscaţi să nu fie respectat programul de lucru şi timpul de odihnă legal;
  • puteţi fi angajat sub nivelul dvs. de calificare şi pregătire;
  • instabilitate crescută a locului de muncă;
  • e posibil să nu fie asigurate măsuri de protecţie şi securitate a muncii, ceea ce poate cauza producerea unor grave accidente de muncă soldate în anumite cazuri cu decesul victimelor;
  • puteţi întâmpina dificultăţi foarte mari în a obţine recunoaşterea drepturilor cuvenite în urma muncii prestate şi în a reclama angajatorul pentru nerespectarea reglementarilor în domeniul muncii;
  • există riscul crescut de a deveni victime ale exploatării şi traficului de fiinţe umane.

Pentru informaţii suplimentare în domeniul muncii şi asigurărilor sociale puteţi consulta site-ul Ambasadei României în Italia, secţiunea muncă şi afaceri sociale. De asemenea, puteţi contacta ataşatul pe probleme de muncă şi sociale (tel: (0039) 06 806 96 326; fax: 0039.06.808.49.95; email: roma.social1@mae.ro Via Nicolo Tartaglia, nr. 36, Roma)

 

Anunțuri

Un gând despre &8222;AMBASADA ROMÂNIEI în Republica Italiană: Muncă şi afaceri sociale, Ghidul lucrătorului român în Italia&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s